مجازات جرم چاقوکشی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجازات جرم چاقوکشی
نوشته شده در سه شنبه 11 بهمن 1401
بازدید : 86
نویسنده : رایا هستم

مجازات جرم چاقوکشی
امروزه به دلیل مصارف گوناگون سلاح های سرد در جامعه، این سلاح ها در دسترس اکثر مردم قرار دارند، این مسئله باعث شده است که اشخاص بزهکار برای انجام اعمال مجرمانه خود از این سلاح ها استفاده کنند. در اکثر موضوعات دعوای کیفری استفاده از سلاح هایی نظیر چاقو و قمه در ارتکاب جرم مشاهده می شود، که قانونگذار برای آن مجازات هایی را در نظر گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بر اساس ماده ی ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی، هر فردی توسط چاقو و یا هر گونه سلاح دیگری تظاهر به قدرت‌نمایی کند یا از آن در جهت ایجاد مزاحمت برای افراد یا اخاذی یا تهدید استفاده کند، ‌یا با کسی گلاویز گردد، اگر از مصادیق محارب نباشد، به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد گردید.
نکته قابل توجه این مسئله این است که قانونگذار این مجازات را فقط برای اشخاصی در نظر گرفته است که قصد ایجاد مزاحمت برای دیگران یا تهدید و اخاذی را داشته باشند، بنابراین چنانچه استفاده از سلاح به دلیل مقاصد دیگر مثل ابزار کار مورد استفاده قرار گیرد، مجازاتی به دنبال نخواهد داشت.
چنانچه دادگاه جرم صورت گرفته را اخلال در نظم و امنیت و صیانت عمومی، یا مسبب ترس دیگر افراد تشخیص دهد (محاربه)، یکی از مجازات های فردی خاطی اعدام خواهد بود.
مجازات چاقوکشی در صورت صدمه عمدی به اشخاص
بر اساس قانون اگر شخصی به دیگری به صورت عمدی آسیب یا جراحتی وارد کند که باعث نقص عضو، شکستگی یا از کار افتادگی یکی از عضای بدن گردد، یا ضرب و جرح به گونه ای باشد که موجب امراض و بیماری های دائمی جسمی و روحی مثل زوال عقلی مجنی علیه شود، اگر دادگاه اقدام او را اخلال در نظم و امنیت عمومی (محاربه) تشخیص ندهد، به مجازات تعزیری درجه ۶ (6 ماه تا 2 سال حبس و سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق) محکوم می نماید. همچنین متهم وظیفه دارد، در صورت تقاضای شاکی، دیه آسیب یا جراحت وارده را پرداخت کند.
چنانچه جنایت وارد شده، مسبب اسیب های بالا نشود و آلت ارتکاب جرم چاقو یا نظیر آن باشد، متهم به مجازات حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد گردید.
عوامل تشدید مجازات چاقوکشی
در صورت وجود هر کدام از شرایط زیر مجازات جرم چاقوکشی تشدید، و مجازات متناسبی با جرم رخ داده در نظر گرفته می شود:
چنانچه مجرم به قصد اخلال در نظم عمومی و یا ایجاد رعب و وحشت اقدام به چاقوکشی علیه افراد کند.
اگر چاقوکشی باعث قتل یا صدمات غیر قابل جبران گردد.
چنانچه چاقوکشی همراه با جرم سرقت انجام گیرد.
اگر جرم چاقوکشی علیه نیروهای انتظامی اتفاق افتد.
شیوه اثبات جرم چاقوکشی
اگر شخصی برای دفاع از حقوق خود مدعی حقی شود، نخست بایستی بتواند آن را با ادله معتبر اثبات کند، بنابراین برای اثبات جرم چاقوکشی شاکی می تواند با 2 روش این جرم را اثبات کند:
شهادت: معمولا در زمان وقوع جرایمی نظیر چاقوکشی اشخاصی هستند که شاهد وقوع جرم باشند، پس شاکی میتواند با استناد به شهادت این شهود در دادگاه وقع جرم را اثبات کند.
اقرار: اقرار مجرم موجب اثبات جرم می شود، منوط بر اینکه مجرم شرایط اقرار را داشته باشد.
لازم به ذکر است که عوامل دیگری مثل فیلم دوربین های مدار بسته، گواهی پزشکی قانونی و... به عنوان بینه می توانند در حکم قاضی تاثیر زیادی داشته باشند.
شیوه پیگیری جرم چاقوکشی
اگر جرم چاقوکشی علیه شخصی انجام شود، نخست باید مسئله را به نیروی انتظامی اطلاع داد تا در صورت نیاز پلیس اقدامات لازم را برای کمک انجام دهد و نیز گزارشی از وقوع جرم تهیه کرد، و بعد در صورت وجود آسیب یا جراحتی سریعا به پزشکی قانونی مراجعه نموده و گواهی های مربوطه را دریافت کرد.
در مرحله ی بعد شاکی می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت کند تا پس تعیین وقت دادگاه با ادله و مدارک موجود از خود دفاع نماید، دادگاه صالح رسیدگی به این جرایم دادگاه کیفری محل وقوع جرم می باشد.




:: برچسب‌ها: مجازات جرم چاقوکشی , عوامل تشدید مجازات چاقوکشی , اثبات جرم چاقوکشی , پیگیری جرم چاقوکشی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: